tarczylogo_1.jpg
Határtalanul
E-Kréta

Osztálynapló
Ellenőrző
E-Ügyintézés

Osztálynapló
Ellenőrző
E-Ügyintézés

Osztálynapló
Ellenőrző
E-Ügyintézés

Versenyeredmények

Versenyeredmények

2024/2025-es tanév

Logók
Nyitvatartás
Az iskola a tanítási időben hétfőtől - péntekig
7.00 órától 18.00 óráig tart nyitva.
previous arrow
next arrow

Együttműködésünk második alkalmával ismét "találkozhattak" iskolánk 6.E osztályosai és a kassai ZŠ LACÁK tanulói egy online órára. Ezúttal a két iskola bemutatása állt a program középpontjában, amelyhez a diákok rövid, kreatív videókkal készültek.

A LACÁK iskola tanulói általános betekintést nyújtottak intézményük mindennapjaiba. Bemutatták az iskola épületét, a tornatermet, az ebédeltetés rendszerét, valamint a tantermeket. A videókban megemlítették a tanult idegen nyelveket is, melyek közül az angol nyelv kiemelt szerepet kapott. A Tarczy diákjai az iskolájuk gazdag történelmét és hagyományait helyezték előtérbe. Beszéltek az épületről, a tanári kar munkásságáról, híres volt tanulókról, valamint a diákönkormányzat szerepéről. Kitértek az iskolai szakkörök, ünnepségek és a kéttannyelvű tagozat különlegességeire is.

A videók megtekintése után a tanulók egy feladatlapot töltöttek ki, amely az elhangzottak megértésére és elemzésére épült. A válaszokat kíváncsi kérdésekkel kiegészítve közösen vitatták meg a tanulók és tanáraik, ami remek lehetőséget adott az angol nyelv aktív használatára. Már most kíváncsian várjuk a következő találkozót, amely izgalmas feladatokat és új, érdekes témákat tartogat.

Németh Dominik,
szaktanár, osztályfőnök

Névadónk születésnapján, december 6-án 8 órakor megnyitóval kezdődtek a Tarczy-nap eseményei. Az iskolai zászló bevonulása után elhangzott Tarczy Lajos életrajza. Venczel Csaba igazgató köszöntötte a hetényi testvériskolából érkezett vendégeket, az előadókat, és a témának megfelelően zöldbe öltözött résztvevőket. Az igazgató a diákönkormányzat vezetőivel megkoszorúzta a Tarczy-mellszobrot. Nyolcadikos diákjaink ünnepélyesen tarczyssá avatták az elsősöket az iskola zöld nyakkendőjének megkötésével.
9 órától kezdődtek a tantermekben a programok. Veszprémből, a Pannon Egyetemről érkezett lebilincselő stílusú előadók témái voltak: Vízláb-nyomon, előadója: Zsuga-Biró Rita. Mit csinál a környezetkutató? Előadói: Lengyel Edina és Stenger-Kovács Csilla. Ismerkedjünk a madarakkal! Előadója Pipoly Ivett. Ökológiai tudomány – előadója Németh Kornél. Fenntarthatóság- víz, előadói Baki Csaba, Rácz Anikó, Molnár Csilla. Fröhlich Viktória, volt tanítványunk, az ELTE csillagász mesterképzésén tanul. Személyes életútjáról és a csillagászatról tartott érdekes előadást A Tarczytól a Tejútig címmel. A névadónap hagyományos versenye a Tarczy-vetélkedő, melyet Kohuth Helén tanárnő állított össze és vezetett 6-8. osztályos csapatoknak. Vilman Melinda tanárnő a témához kapcsolódó filmet vetített le a tanulóknak, majd tesztlapot töltöttek ki. Németh József pedagógussal az informatika teremben a fenntarthatóság jegyében készítettek diákjaink projektmunkát.

A Tarczy-napon 9 óráig tartott az alsósok és felsősök közös programja. Ezután a nagyobbak előadásokon vettek részt, a kisebbek tantermükben változatos formákban szereztek sokféle ismeretet a környezettudatosság témakörében.
Az 1-2. osztályosok videót tekintettek meg a szelektív hulladékgyűjtésről. Elbeszélgetve arról, hogyan valósul meg ez az iskolában, osztályukban. Majd ehhez kapcsolódva feladatlapot oldottak meg. A digitális táblák segítségével interaktívan válaszoltak a kérdésekre. A bélyegkiállítás megnyitója után megtanulták Hétvári Andrea: Szelektív kuka dal című mondókáját. A kézműves foglalkozáson szemétszedő kesztyűt terveztek, az alkotásokból plakátot készítettek.
A 3-4. osztályosok videót néztek az újrahasznosításról: miért van rá szükség, mi a jele, mi történik a szelektíven gyűjtött szeméttel? A témához kapcsolódó feladatok közül mindenki válogathatott érdeklődésének megfelelően. Páros munkában zöld matekfeladatot oldottak meg. A bélyegkiállítás megnyitója után újratervezték, rajzolták, színezték, festették az újrahasznosítás szimbólumát. Kézműves foglalkozás keretében papírhengerekből készítettek tárgyakat, figurákat.
Az alsó tagozatosok 12 óra után a Mikulást várták a tornateremben. Az osztályok a bélyegkiállítást december 9-től még egyszer megtekintik.
Az alsó tagozatosok programját összeállította Bódainé Balogh Orsolya, Peidl-Kovács Klaudia és Tóth Gabriella tanítónő.

 

Mi, nyolcadik e-sek két csapattal indultunk az iskolai dohányzás elleni vetélkedőn, amin hetedikesek és nyolcadikosok vehettek részt. A füstmentes világnapon rendezte az iskola védőnője, Czupor Csilla néni. Saár Györgyi tanárnő segített neki, számolta a pontokat, mérte az időt, javította a megoldásokat. Totót töltöttünk ki a témában, sok szóbeli kérdésre válaszoltunk. Pl. milyen dohányzásféléket ismerünk; milyen káros hatásai vannak a terhes nőkre; mik a cigis doboz feliratai, képei stb. Elmondtuk, az emberi test egyes részei hogyan károsodnak a dohányzás következtében. Mi, fiúk végig vezettünk, de a lufifújás versenyszámát vegyes csapatunk, abból is a lányok nyerték meg. Érdekes volt az activity, amikor elmutogattuk, magyaráztuk a kihúzott fogalmat. Gergő a passzív dohányzást írta körül, Kopi gyorsan kitalálta. Más csapat a láncdohányzást vagy a szűrőt mutogatta el. Még matekozni is kellett, kiszámolni egy példában, mennyit költ cigire, vagy mennyit takarítana meg egy hónapban egy dohányos. Gyorsan és jó hangulatban telt el a ¾ óra és a lényeg, hogy első helyezettek lettünk 30,5 ponttal: Györke Barnabás, Kálmán Koppány, Kapfinger Gergő. De a másik csapatunk is csak 1 ponttal maradt le: Dolgos Lilien, Györkös Flórián, Kiss Dorina. 29,5 ponttal másodikak lettek. Az öt csapat közül a 7.e-sek a harmadik helyet szerezték meg. Köszönjük a szervezést.

8.e: Dolgos Lilien, Kálmán Koppány, Kapfinger Gergő

 

A Tarczy-iskolában a járási szövegértési versenyhez igazodva szerveztük meg a házi fordulót novemberben. A 16 negyedikes résztvevő közül Da Silva-costa Masha 4.e-es volt a legjobb, Sashalmi Tamásné tanítványa. Ötödikben 19-en versenyeztek, Mód Szófia 5.e-s lett az első, Kissné Papdi Annamária tanítványa. Hatodikban 12 résztvevő közül Péntek Lívia Lilla (6.e) magaslott ki, Tóthné Bogdán Zita készítette fel. Hetedikben négyen írták meg a feladatlapot, Horváth Anna (7.a) a legjobban, Kohuth Helén a felkészítője. Az öt nyolcadikos közül Farkasdy Szófia (8.e) emelkedett ki, magyartanára Kissné Papdi Annamária. Ők jutottak tovább a pápai járási szövegértési versenyre, melyet a Szent István Római Katolikus Általános iskola szervezett december 5-én. Ismeretterjesztő témájú és szépirodalmi szövegekhez kapcsolódott a feladatlapjuk. Tanulóink szépen szerepeltek. Masha (4.e) első (lásd képen alul), Szófia (5.e) második, Lilla (6.e) harmadik helyezést ért el. Nekik és felkészítőiknek is gratulálunk sikerükhöz.

Kaprinayné Megyeri Zsuzsanna, a házi verseny szervezője

 

 

 

 

A Tarczy-iskola 2024 novemberében már negyedik alkalommal rendezte meg a korábbi igazgatójáról, Bognár Józsefről elnevezett anyanyelvápoló versenyeket a felső tagozatosoknak két kategóriában. Az 5-6. osztályosok feladatlapjait Kissné Papdi Annamária (főszervező) és Verasztó-Anczuberger Laura állította össze. A 7-8. osztályosokét Tóthné Bogdán Zita és Kohuth Helén. Tanulóink a hónap közepén vettek részt az iskolai versenyeken. A kisebbek korcsoportjában népes mezőny jött össze, a 32 tanuló közül Kalmár Tibor (5.c)-I., Pődör Rozina (6.e)-II. és Mód Szófia (5.e)-III. bizonyult a legügyesebbnek. A nagyobbak nem lelkesedtek ennyire a nyelvtani-irodalmi versenyért. A nyolc induló közül Lőrinc Dorka (8.e)-I., Horváth Anna (7.a)-II. és Farkasdy Szófia (8.e)-III. állhat fel a képzeletbeli dobogóra. Oklevél és csokoládé jutalmukat a Tarczy-napon, december 6-án veszik át. A két első helyezett jutott tovább. A pápai járási verseny november 28-án zajlott iskolánkban. A város összes általános iskolája képviseltette magát, a kisgimnáziumok közül a Türr. A járásból Ugod és Mezőlak iskolájából érkezett versenyző, nekik külön köszönjük a megjelenést. Venczel Csaba igazgató megnyitójában megemlékezett a rendszerváltás körüli kezdetekről, amikor Gerencsér Attila és Bognár József egykori kollégáival indították útjára a hiánypótló helyesírási versenyt. Majd Gerencsér Attila hirtelen halálát követően évtizedekig az ő nevét viselte, és nívós vetélkedéssé nőtte ki magát a verseny. A covid miatti kényszerszünet és Bognár igazgató úr váratlan halála után, Lombosi Anikó régi kollégánk vezetésével átértékeltük a megmérettetést. A helyesírás készségét, tudását több fórum méri, köztük a Kárpát-medencei szintig felérő Simonyi-verseny. Így a pápai Bognár-versenyben színesebb lett a paletta. Nem követi szorosan a tananyagot. Itt tollbamondás nincs. A helyesíráson túl irodalmi, verstani, közmondás-, szólásismereti, leíró nyelvtani ismeretekre és fantáziára van szükség, mindez játékos formában. A járási verseny zsűrielnöki tisztét Bognár Anita, a Petőfi Gimnázium igazgatója tölti be a kezdetektől fogva; kifejezte háláját a szervezésért. A zsűri tagjai a felkészítő pedagógusok.

Iskolánk mindig szem előtt tartja az alábbi fontos jelmondatot: " Ép testben ép lélek."
Míg a diákság egy része a kultúrának szentelte a mai délelőttöt, addig a 2.e osztály tanulói testük karbantartásán fáradozott a Mozdulj Pápa! elnevezésű programsorozaton, melynek célja az egészséges életmód, a rendszeres sport illetve a testmozgás népszerűsítése.
A változatos délelőtt első részében sor- és váltóversenyeken próbálhatták ki magukat a gyerekek, ami aztán döntetlennel zárult, majd mindent átmozgató zenés torna következett Murai Dóra lelkes rock and roll csapatával, a Black Bunnyval.
Kellemesen elfáradva, de élményekkel telve értünk vissza az iskolába.

Cserneczkyné Kapa Nikoletta
a 2.e osztályfőnöke