tarczylogo_1.jpg
Határtalanul
E-Kréta

Osztálynapló
Ellenőrző
E-Ügyintézés

Osztálynapló
Ellenőrző
E-Ügyintézés

Osztálynapló
Ellenőrző
E-Ügyintézés

Versenyeredmények

Versenyeredmények

2024/2025-es tanév

Logók
Nyitvatartás
Az iskola a tanítási időben hétfőtől - péntekig
7.00 órától 18.00 óráig tart nyitva.
previous arrow
next arrow

2001 óta, február huszonötödike a kommunista diktatúra áldozatainak emléknapja. Ezen a napon emlékezünk meg azokról, akiket kivégeztek, meghurcoltak, vagy munkatáborokba zártak, de azokról is, akiknek menekülniük kellett, vagy súlyos börtönbüntetést kaptak. Tágabb értelemben az ember kiszolgáltatottságáról, a terror elszenvedőiről, a félelemről, a hataloméhségről, a szabadságvágyról. A kommunizmus egyik nagy bűne, hogy szétverte az együtt élő közösségeket és életvezetésüket. Felszámolta a magántulajdont, amely addig sérthetetlen volt. A rendszer áldozatai voltak az is, akit vallattak és kínoztak, akiket megbélyegeztek, kirekesztettek vagy börtönbe zártak és akiket vallási hovatartozása miatt üldöztek. Az elnyomó rendszer ellehetetlenítette az egyházak normál működését; totális felügyeletet, ellenőrzést gyakorolva rájuk.
A 20. században a kommunizmus számlájára világszerte körülbelül 100 millió áldozat írható. Ezért a világ számos pontján állítottak emlékműveket a rendszer áldozatainak, Prágától Budapesten át Washingtonig.

Nórápon lakom, a falubeli felnőttek és gyerekek számára a polgármester kirándulást szervezett az Országházba. A hűvös februári szombaton korán reggel indultunk egy nagy autóbusszal. A látogatóközpont fogadó részébe érkeztünk meg. Emlékezetes számomra az elektronikus beléptető kapu, amin áthaladtunk. Szimbólumok jelezték, mit nem szabad bevinni: áthúzott kés, pisztoly, kézigránát stb. Az emberek és az épület biztonságára mindenhol ügyeltek. Nagyon sok csoport érkezett velünk együtt, mégsem volt zsúfoltság. Egy kedves idegenvezető néni kalauzolt bennünket. Számtalan érdekességet, adatot elmondott. Megjegyeztem például, hogy 40 kg aranyat használtak fel a díszítésre, 96 m magas a kupola, 4 km hosszú a vörös szőnyegek hossza. Az épület szimmetrikus, az egyik felén vörös, a másikon kék a fő díszítő szín, a szőnyegek is ilyenek. Mert a nemeseket kékvérűeknek nevezték, az alacsonyabb rangúakról úgy gondolták, a vérük színe vörös; ők az alsóházban üléseztek. A felsőházi ülésterem látogatható. Épp jókor érkeztünk a Szent Koronához és a koronázási ékszerekhez, mert akkor kezdődött az őrségváltás. A koronaőrök díszmenetben, vezényszóra váltották egymást. Bemehettünk egy tanácsterembe, ahol olvastuk a képviselők névtábláit, mindenhol láttuk az őshonos magyar növényvilágot idéző dekorációkat. Sok különlegességet figyeltem meg, a díszlépcsőnél, a Kupolacsarnokban, a Hősök Termében, de még a folyosókon is, pl. az ablakok alatt sorakozó szivartartókat. Rengeteg információval és élménnyel gazdagodtunk. Végül sétáltunk a Kossuth téren. Mindig emlékezetes marad számomra ez a nap.

Horváth Bendegúz 4.e, médiaszakkör

 

Február 26-án Tóthné Bogdán Zita és Nagyné Egyházi Edina tanárnő kísért bennünket a színházba. Az ifjúsági bérlet keretében a celldömölki Soltis Lajos Színház előadását láttuk. A címe: Héraklész és a Slepp volt. Egy András nevű fiú volt a főszereplő, aki történelemből egyest kapott. Bánatában a fürdőszobába zárkózott be. Három barátja, két lány és egy fiú segített neki megtanulni a következő leckét, Héraklész hőstetteit a görög mitológiából. A fiatalok megújították a mítoszt és a hírnök szerepét. Telefont kapott, orrcsipeszt. Zeusz parancsára ki kellett takarítania egy istállót, ami a darabban a fürdőszoba volt. Az olimposzi isteneket, a halhatatlanságot és a halandóságot különféle színű mosószerek jelképezték. A Zuhanyrózsa sziszegő kígyóvá változott. Sok hasonló ötlet segített a főhősnek, hogy másnapra alaposan megjegyezze a tananyagot, ötösre feleljen. Én legszívesebben még egy csattanóval fejeztem volna be a történetet, hogy a fürdőszobai rendetlenség miatt egy hét szobafogságot kap a szüleitől. A nézőtér tele volt, a Tarczyból is sokan voltunk, csak az én osztályomból hatan élveztük a pörgős, zenés darabot.

Buti Alíz 6.a médiaszakkör

Február 14-én a Magyarság Házában egy rendhagyó órán vettünk részt mi, 7.e-sek és a 8.a-sok. Az esemény a Határtalanul programhoz kapcsolódott, a kirándulási pályázat elbírálásánál előnyt jelent, ha az osztályok meglátogatják az intézmény egy rendezvényét. A Magyarság Háza ingyenes ismeretterjesztő előadásokat, kulturális műsorokat, közhasznú programokat szervez. Vonattal utaztunk, Nagyné Egyházi Edina, Kirsch Attila pedagógusok és Cser László szervező tanár kíséretével. Számomra (Farkasdy Szófia) már az elindulás is kalandosra sikeredett, mert későn ébredtem fel, késve pattantam biciklire, ráadásul a bérletemet is otthon hagytam. Újból haza, épp hogy elértem a vonatot. Onnantól jó volt minden. Budapesten meglepetés is ért bennünket (Kiss Dorina), mivel Valentin-nap volt, mi, lányok és néhány fiú is ingyen ajándékokat, rózsákat kaptunk egy plüssjelmezbe bújt embertől. A metróra három csoportra bontva szálltunk fel, nem volt gond. A Magyarság Házában nem a hungarikumokról, a magyar szellemi és fizikai teljesítményekről beszéltek, hanem pénzügyi tárgyú rendhagyó órát tartottak. Örültünk is a témának. Több hasznunk lesz belőle. Ráadásul az előadók Hetényből érkeztek, szlovákiai testvériskolánk falujából. 5 fős csoportokra osztottak bennünket. Vetélkedtünk a különféle pénznemekről, hitel, adó, nettó, bruttó, beosztás, kik szerepelnek a papírpénzeken stb. kérdésekben. Jelképes pénzt kaptunk, azzal gazdálkodtunk, nyertünk, vesztettünk. Csapatom: Nagy Róbert, Strommer Áron, Dudás Sztella, Vig Bendegúz és én, Farkasdy Szófia lettünk az elsők.

Február 16-án délután tartotta a Diákönkormányzat Osváth Dóra tanítónő vezetésével a farsangot a felsősök számára. A véletlen szerencse döntötte el, melyik osztály milyen jelmezbe bújjon. Az előző héten sorsot, pontosabban filmcímet húztak az osztályfőnökök. A farsangon a filmet kellett az osztályoknak megjeleníteni; szereplőit maskarákkal, a hangulatát tánccal, a történetét játékkal. A gyerekek jobbnál jobb ötleteket valósítottak meg tanáraik segítségével, a legtöbb esetben részvételével. Kreatív, saját kezűleg gyártott vagy kölcsönzött, látványos, vicces, szépséges jelmezeket láthattunk. Akadt olyan osztály, amelyik a teljes sztorit eljátszotta pár percben nagy sikert aratva. Voltak, akik csavartak egyet a filmen, egyéni poénra vették a végét. Verseny nem volt, mindegyik csapat elnyert egy, a produkciójához kapcsolódó címet, oklevelet, mellé jutalmat. A kiemelkedő egyéni szereplők, sztárok, ha nem is Oscar-díjat, de oklevelet és csokoládét kaptak elismerésül. Helyezések nem voltak, azaz mégis voltak, mert két különdíjat osztott ki a zsűri (Hardi Tünde, Cser László igazgatóhelyettesek és Kaprinayné Megyeri Zsuzsanna) a film legkitűnőbb megjelenítéséért. Egyik különdíjat az 5.c osztály érdemelte ki. A Hófehérke és a hét törpe összes szereplőjét felvonultatták a tükörrel, almával együtt; elénk varázsolták az egész mesét. A másik különdíjat a 8.a nyerte a Szépség és a Szörnyeteg átélt, megható előadásáért.

Anyukám yorkshire terrier és óriás uszkár fajta nemesítésével foglalkozik. Elsődleges célunk a fajta jellemvonásainak megőrzése. Én egyébként minden kutyafajtát kedvelek, mindegyiknek megvan a maga szépsége. Az uszkár különleges és elegáns kutyafajta, mely hosszú szőrzetével és büszke tartásával tűnik ki a többi fajta közül. Az uszkárok rendkívül intelligensek és könnyen taníthatók, ami kiváló társakká teszi őket a családi életben. Kivételes szőrzetük rendszeres ápolást igényel. Energikusak, imádnak játszani, kirándulni, de ami a legfontosabb, mindig a gazdi mellett akarnak lenni. Ragyogó személyiséggel rendelkeznek. Ezek a tulajdonságok azok, amik az uszkárokat egyedülálló és kedvelt fajtává teszik.