tarczylogo_1.jpg
previous arrow
next arrow

Frissítés: 2022.02.08

6. osztályban 16 iskola nevezett, Sári Alex 6. helyezettként, 61 %-kal bejutott a 2. fordulóba.

Közzétéve: 2021.11.25.

A versenyre, melyet az Informatika - Számítástechnika Tanárok Egyesülete hirdetett meg, 5. és 6. évfolyamon iskolánként csupán 1-1 fő nevezhetett. Az 5. évfolyamon Mosonyi Péter 5.a osztályos, 6. évfolyamon pedig Sári Alex 6.a osztályos tanulót neveztük. Alex tavaly már szép sikereket ért el a versenyen. (Felkészítőjük: Zsuponics László.)

Az 5-6. évfolyamosok versenyének 1. fordulóját 2021. november 25-én rendeztük. A feladatsor internetes kutatómunkával kezdődött, majd alkalmazói programok segítségével szövegszerkesztési, grafikai és prezentáció készítési feladatokat kellett megoldani a rendelkezésre álló 2 óra alatt. Az elkészített munkákat a verseny után elektronikus úton elküldtük a verseny szervezőinek, az eredményeket 2022. februárjában fogjuk megkapni, s akkor derül ki, hogy kik jutnak be a 2. fordulóba. A 2. fordulót is az iskolák bonyolítják le, on-line teszt formájában. A 2. fordulóból országos szinten a legjobb 10 tanuló jut majd be a döntőbe.

Németh József

informatika munkaközösségvezető

Boszorkányok, fekete macskák, csontvázak és zombik gyülekezete népesítette be a Tarczy iskola kéttannyelvű oztályait és a folyosóitt november 3-án délután. Természetesen Halloween-party-ra gyülekezett a félelmetes sereg, hogy idén is megemlékezzenek az angol-szász országok népszerű hagyományáról. Sajnos a járványhelyzetre való tekintettel csak évfolyam szinten mutathatták be jelmezeiket az aulában az alsós osztályok, de a közös tánc és ének azért a régi idők fergeteges hangulatát idézte. A program a termekben folytatódott vidám játékokkal és tánccal. Természetesen az ünnepre való megemlékezés nem egyetlen délutánra korlátozódott. Angol órán a diákok megismerték a Halloween eredetét, ezzel kapcsolatos feladatokat oldottak meg, emellett ének, technika és rajz órákon is az ünnephez kapcsolódó tevékenységeké volt a főszerep.

Hardi Tünde, intézményvezető-helyettes

A magyar-angol két tanítási nyelvű tagozaton a tanórákon kívül is igyekszünk lehetőséget biztosítani diákjaink számára, hogy az angol nyelvet aktívan gyakorolhassák. Tavasszal keresett meg minket e-mailben Szlovákiából, Kosicéből (Kassáról), az Evanjelické Gymnázium Jana Amosa Komenského (továbbiakban: EGJAK) és ajánlott együttműködést. Az intézményben 11-18 éves diákok tanulnak, szlovák-angol kéttannyelvű képzésben. Örömmel elfogadtuk az együttműködés lehetőségét, melynek fő célja egymás kultúrájának, iskolájának, szűkebb hazájának megismerése, az angol nyelv gyakorlása és határokon átívelő baráti kapcsolatok kialakítása volt. A tavaszi digitális oktatás miatt az első találkozásra októberben került sor az online térben. Az EGJAK részéről Diana Ganzarciková, az angol tagozat vezetője vállalta, hogy részt vesz a projektben nyolc 14 éves diákjával. A Tarczy iskola részéről Hardi Tünde, intézményvezető-helyettes és Bertalan Ágnes angol tanár közreműködésével hét 7.e osztályos tanuló vállalta, hogy csatlakozik a projekthez. Októberben az EGJAK diákjai készültek egy prezentációval, melyben bemutatták Kassát és iskolájukat. Ezután egy általuk készített Kahoot kvíz segítségével bizonyíthatták diákjaink, mennyire sikerült megjegyezni a hallottakat. A kvíz nyertese Lőrincz László Lénárd lett, aki az iskola logójával ellátott tollat és lézermutatót nyert, de a többiek sem maradtak ajándékok nélkül: EGJAK logóval ellátott maszkot és tollat kaptak a szlovák diákoktól. Novemberben került sor a tarczys diákok prezentációjára, melyhez Lőrincz László készítette el a Kahoot kvízt. A szoros versenyben végül a szlovák Nika nyert. A mi ajándékcsomagunkba a városra jellemző, kék festő könyvjelzőt, Eszterházy kastélyt ábrázoló hűtőmágnes került. Nika egy kékfestő anyagból készült telefontartót és kulcstartót kapott. A következő találkozóra karácsony előtt került sor, így a téma természetesen a közelgő ünnep volt. Diana tanárnő karácsonnyal kapcsolatos izgalmas, kreatív feladatokat állított össze. Először a télhez és a karácsonyhoz kötődő szavakat kellett megmagyarázniuk a diákoknak angolul. Ezután karácsonyi verset írtak a csapatok megadott szavak segítségével. Ezután egy kis részletből kellett felismerni népszerű karácsonyi dalokat. Bár a verseny szoros volt, végül az EGJAK diákjai diadalmaskodtak. A következő találkozóra február közepén kerül sor.

Hardi Tünde

Közzétéve: 2022.01.20

2022. január 17-én délután az első és második évfolyamos diákok bábszínházi előadásra érkeztek az iskola tornatermébe. A bábelőadást a Pegazus Színház társulata hozta helybe a kicsiknek. A tartalmas délutánra a Lázár Ervin Program keretében kerülhetett sor. A nagyobbacskák ennek a projektnek köszönhetően ezt megelőzően népzenei, a legnagyobbak opera előadást élvezhettek. A közös ezekben a rendezvényekben az volt, hogy nagyon színvonalasak, a gyerekek életkorának megfelelőek és számukra teljesen ingyenesek voltak.
Az elsős kisgyermekek között sok olyan volt, aki most látott életében először színházat, hiszen a pandémia miatt az óvodai színházlátogatás kimaradt. Örömmel, sokszor a bábszereplőket hangosan buzdítva szinte együtt lélegeztek az előadással. A Pegazus Színház A kiskakas gyémánt félkrajcárja című mesét Sarkadi Nagy László – a tőle megszokott- zseniális rendezésében állította színpadra. Végh Zsolt szuggesztív színészi játéka az első perctől magával ragadta a nézőközönséget. A kicsik tapsoltak, bekiabáltak, figyelmeztették a bajba került mesehősöket.
Ez alkalommal is bebizonyosodott, hogy mennyire fontos a gyermekek számára a mese. A mesék hallgatása, a báb- és színházi előadások nézése közben feltáródnak a gyermek vágyai, megmutatkoznak félelmei a főhőssel való azonosulás közben, megvilágítódnak saját belső tulajdonságai önmaga számára, fejlődik a fantáziája és az érzelmi intelligenciája is. Ez a teljes átélés következtében jön létre.
Ezért mosolyogtunk mindannyian, amikor a bábelőadáson főhősünk, az okos kiskakas már harmadszor is túljárt a török basa eszén, az egyik kis elsős őt megszánva felkiáltott: „Csóri török basa!

 

Közzétéve: 2021.12.14.

Frissítés: Az 1. forduló országos értékelése után mindkét tanuló bejutott a 2. fordulóba. A járványhelyzetre tekintettel a 2. forduló feladatait is minden versenyző a saját iskolájában fogja megoldani.

Szervezője a Matematikában Tehetséges Gyermekekért (Mategye) Alapítvány. A magyarországi iskolák 7. és 8. évfolyamos tanulói vehetnek részt rajta. Célja a matematikai tehetség felismerése, felkészítés a középiskolai tanulmányi versenyekre. A versenyre iskolánkból két tanuló nevezett: Lőrincz László Lénárd és Gáspár Péter 7.e osztályos tanulók. (A részvétel költségeit iskolánk alapítványa fizette.)
Az 1. fordulót 2021. december 7-én rendeztük az iskolánkban. Mindkét tanulónk eredménye meghaladta a beküldéshez szükséges 50 %-ot, így van esélyük bejutni a 2. fordulóba: Lőrincz László Lénárd 76%-ot, Gáspár Péter 84 %-ot ért el (a pontszámokat rögzítettük a verseny honlapján, a dolgozatokat elpostáztuk Kecskemétre, a továbbjutáshoz szükséges pontszámot a versenybizottság később fogja megállapítani).
Gratulálunk a résztvevőknek és felkészítőjüknek, Cser Lászlónak. A 2. fordulóba továbbjutott tanulók névsora 2022. január 5-től a www.mategye.hu honlapon megtekinthető.

Németh József
munkaközösségvezető

Közzétéve: 2021.12.28.

A 24 oldalas, részben angol nyelvű, gazdagon illusztrált szám PDF-változata itt tölthető le, de megtalálható az újság archívumában is (Médiatár / Iskolaújság / Archívum). (Mérete: 1,85 MB)

  • Versenyeredmények 2021/2022-es tanév (II. rész)
  • Füstmentes világnap 2021 (Saár Györgyi)
  • Hálaadás a Tarczy Lajos Általános Iskolában / Thanksgiving Day in Tarczy Lajos Primary School (Stall Anita)
  • Pályaorientációs nap a Tarczyban (Szakács Boglárka 8.e)
  • Mi folyik egy pincében? (Kissné Papdi Annamária)
  • Opera Koktél tízóraira
  • A Kozma László XX. Országos Informatika Alkalmazói Tanulmányi Verseny 1. fordulója (Németh József)
  • Iskolai szövegértési verseny (Kaprinayné Megyeri Zsuzsanna)
  • XXXII. Varga Tamás Országos Matematikaverseny (Németh József)
  • Kiállítás a könyvtárban, avagy tudod mi az a lapbook?
  • Tanuló írások – kedvenc háziállatom
    • Kedvenc házi állatom (Szakács Boglárka 8.e)
    • A családom háziállatai (Simon Szimonetta 7.c)
    • A kutyusom, Héra (Sándor Zsófia 8.e)
    • Háziállatom (Farkas Regina 7.c)
    • A két házőrző kutyuskám (Varga Attila 8.e)
    • Molly, a kiskutyusom (Vincze Adrián László 8.e)
  • Tanuló írások különböző témákban
    • A kedvenc sorozatom (Sinkó Rebeka 8.e)
    • Cristiano Ronaldo (Erdélyi Patrik 7.c)
    • Harry Potter (Timár Emília 8.e)
    • Geronimo Stilton (Nagy Máté Ferenc 8.e)
    • A kedvenc hobbym a rajzolás (Szőllősi Liliána 7.c)
    • Kedvenc időtöltéseim (Molnár Levente 7.c)
    • Kedvenc időtöltésem a számítógépezés (Hatvani Márk 7.c)
    • Kedvenc könyvem (Orgona Rebeka Anna 8.e)
    • Kedvenc könyvem (Veilandics Amira Bianka 8.e)
    • Vízilabda (Papp Benett 8.e)

2021. november 29-én került sor iskolánk hagyományos Hálaadásnapi műsorára. Hardi Tünde, a kéttannyelvű tagozat vezetője nyilatkozott a Pápa Városi Televíziónak. A riportból kiderült, hogy már 2008 óta ünneplik a Hálaadást az iskolában, hiszen a kéttannyelvű oktatás fontos része az angol nyelvű országok kultúrájának, ünnepeinek megismerése. Ilyenkor a diákok lehetőséget kapnak arra, hogy angol nyelven jeleneteket adjanak elő, és verseket mondjanak. Hardi Tünde elmesélte, hogy a telepesek az első gazdag termés learatása után hálát adtak Istennek és új barátaiknak, hogy megmenekültek és új hazára találtak. Az ünnep a tematikája november végén többek között az angol, a célnyelvi civilizáció, a rajz- és énekóráknak is, ahol az alsósok főként kreatív alkotások és énekek tanulásával töltik a tanórát, míg a felsőben már a történelmi háttér megismerése kerül elő.

Közzétéve: 2021.12.20

A Füstmentes világnaphoz kapcsolódóan iskolánk 7-8. osztályos tanulói közül néhányan játékos vetélkedőn vettek részt. A feladatokat védőnőnk, Czupor Csilla állította össze. Osztályonként 3 fős csapatok versengtek egymással. A feladatok megoldása során a diákok új ismeretekre tehettek szert a dohányzás egészségre gyakorolt negatív hatásával kapcsolatosan. A vetélkedő végén eredményt hirdettünk.
1. hely: 8.E osztály
2. hely: 8.A osztály
3. hely: 7.E osztály csapata

Gratulálunk a csapatoknak!

Saár Györgyi