tarczylogo_1.jpg
Határtalanul
E-Kréta

Osztálynapló
Ellenőrző
E-Ügyintézés

Osztálynapló
Ellenőrző
E-Ügyintézés

Osztálynapló
Ellenőrző
E-Ügyintézés

Versenyeredmények

Versenyeredmények

2024/2025-es tanév

Logók
Nyitvatartás
Az iskola a tanítási időben hétfőtől - péntekig
7.00 órától 18.00 óráig tart nyitva.
previous arrow
next arrow

Tarczy-nap – Petőfi 200 jegyében

Közzétéve: 2022.12.07.

December 5-én Venczel Csaba intézményvezető a diákok és pedagógusok közössége számára az aulában ünnepélyesen megnyitotta a 15. Tarczy-napot. Megemlékezett róla, hogy a felújított iskola átadásának évében, 2008 decemberében tartottuk az első névadónapot. Köszöntötte a Czibor Angelika igazgató asszony vezetésével megjelent szlovák testvériskola, a hetényi Tarczy Lajos Alapiskola küldöttségét. A Tarczy-szobor megkoszorúzása után Reményi Réka (8.e) ismertette a professzor életrajzát. Kirsch Attila történelemtanár Petőfi Sándor pápai kötődéséről beszélt kivetített képekkel a háttérben. Elmondta, hogy Petőfi négyszer járt Pápán, négy házban lakott hosszabb-rövidebb ideig. (Mai nevükön: Gyurátz, Barát, Petőfi és Széchenyi utca) A költő életének meghatározó szakasza volt pápai élete. Obsitos katonából itt lett újból diák. A borozó című versének, majd további műveinek nyomtatásban való megjelenése, képzőtársasági sikerei színészből ismert költővé avatták. Nevét Pápán változtatta meg Petrovicsból Petőfire.
Az előadás után elkezdődött a nap szerteágazó programja.

Czibor Angelika és Venczel Csaba intézményvezetők, a diákönkormányzat tanár és diák képviselői, valamint a korhű ruhába öltözött felnőttek és tanulók a Március 15. téren a névadónap témájához kapcsolódva megkoszorúzták a Petőfi-szobrot.


Az alsó tagozatosok programjának felelőse Tóth Gabriella tanítónő volt. A diákok osztálykeretben sétáltak a városban, felkeresték a Petőfi-házakat, az Ókollégiumot, a szobrokat, emléktáblákat. Tárlatvezetésen vettek részt a Református Gyűjtemények Petőfi-kiállításán. Legóból kirakták, lerajzolták a legismertebb, Petőfi utcai házat. Versillusztrációkat készítettek. A műveiről készült rajzokat színezték, életéhez kapcsolódó puzzle játékot raktak ki. A legemlékezetesebb program számukra a Türr gimnázium csapatának előadása volt. A robotika szakkört egy pedagógus, három diák képviselte, Németh Zsolt igazgató vezette. Bemutatták, működtették szerkezeteiket, az elefántot, kutyát, lépcsőmászó, vonalkövető, színválogató, emelő robotot. Elmondták az építés folyamatát, a speciális legóból készülő robot részeit, számítógépes irányítását, programozását. Az előadás beszélgetéssé vált, bevonták a kíváncsian és néma csendben figyelő közönséget, kedvet teremtve szenvedélyükhöz, a robotikához.

A felső tagozatosok osztályonként csapatokat alkotva vettek részt a sokféle, színes programban, aminek koordinátora, fő szervezője Tóthné Bogdán Zita tanárnő volt.
A névadónapok állandó, fő versenye a Tarczy Lajos életéről, munkásságáról szóló vetélkedő, amit két korcsoportnak (5-6.o., 7-8.o.) állított össze Nagyné Egyházi Edina és Tóthné Bogdán Zita.
A Petőfi 200 versenysorozat 8 állomásból állt, ahol pedagógusok várták a diákokat. Előzetesen menetlevelet készítettek a csapatok. Aki beöltözött korhű ruhába, pluszpontot kapott. A puzzle állomáson Németh Dominik pedagógus várta a csoportokat. A gyerekek borítékból verscímet húztak, majd a szétvágott sorokat megfelelő sorrendbe rakták. Vas Zitánál totót töltöttek ki Petőfi életéről. Dr. Bánhidiné Csapó Ágnesnél „lyukas” szöveget kaptak, kiegészítették Petőfi pápai tartózkodásának, emlékeinek adataival. Zsuponics Lászlónál Magyarország térképére jelöltek be öt helyszínt, megmagyarázva, miért volt fontos Petőfi életében az adott helység. A Szendrey Júliává változott Tischler Tímeától Petőfiről készült rajzokat kaptak a gyerekek, melyek segítségével elkészítették a maguk saját, szabadkézi Petőfi-arcképét. Vilman Melindánál, majd Hardi Tündénél a János vitézre jellemző tárgyakat és verssorokat társították egymással, és rakták megfelelő sorrendbe. Boldog Krisztinától a régi idők iskolájára jellemző szavakat kaptak, melyeket belefogalmaztak egy levélbe vagy beszámolóba. Imre Istvánné Tünde néni vámtisztté változott, határőr segítségével lezárt sorompóval, piros tilos jelzéssel állta útját a gyerekeknek. Akkor kaptak zöld utat a csapatok, ha kitöltöttek egy feladatlapot, és kiállítottak Petőfi Sándornak az adatait, a személyleírását és fotóját tartalmazó útlevelet. Vagyis utazólevelet vagy passzust - régies szavakkal mondva. Kicsit megelőzték a kort, mert Magyarországon csak 1903-ban vezették be az útlevelet, és csak 1915-től kötelező benne a fénykép.
Az eseményeket fotóval, filmmel dokumentálta Vasváry Zoltán.

A csapatok képviselői Cser László kíséretével átmentek a Református Gyűjtemények Petőfi-kiállítására, ahol meghallgatták a könyvtárosok tárlatvezetését, majd kitöltöttek a látottakról és hallottakról egy feladatlapot Kaprinayné Megyeri Zsuzsanna összeállításában. A hetényi küldöttség csodálkozva látta, mennyi eredeti dokumentumot őriznek és dolgoztak fel Tarczy professzorról és Petőfiről az elegánsan felújított Református Gimnáziumban.

A megelőző napokban sem pihenhettek a gyerekek, mert egyéni és csapatversenyeken vettek részt. Versillusztráció; plakáttervező; szépíró; logó- és éremtervező; vers-, mese- és prózaíró versenyekre adták be munkáikat.
A programok zárása, az eredményhirdetés, oklevélátadás is az aulában zajlott. Az ötletgazdag ajándékcsomagokat Kohuth Helén állította össze.

Médiaszakkörösök véleménye:
Chellappa-Németh Rachel 5.a: Három osztálytársammal együtt a Tarczy-vetélkedőn vettem részt a díszteremben. Érdekes volt a keresztrejtvény, a versírás megadott szavakkal, az évszámok párosítása Tarczy életének eseményeihez. Párbeszédet írtunk Tarczy-Petőfi-Jókai között, majd előadtuk. De a lényeg, hogy ötödikes létünkre megnyertük a versenyt. Aztán átmentünk a Református Kollégiumba, figyelmesen meghallgattuk a tárlatvezetést, megnéztük a kiállítást, és azt a feladatlapot is mi töltöttük ki a legjobban az 5-6. osztályosok között. Örülünk, mindenki gratulált.
Cseke Luca 5.a: Én voltam az iskolai Petőfi-versenyeken a lánycsapat kapitánya. Mi a sok állomás között a verssorok összerakásában az Arany Lacinak címűt húztuk. Az útlevelet szép, díszes betűkkel készítettük el. Nem teljesítettünk rosszul, bár a fiúk megelőztek bennünket az összesítésben. Nagyon érdekes nap volt, igazán jól éreztük magunkat.
Polgár Hanna Dóra 5.a: A lánycsapatban dolgoztam, például Zita néninél a Petőfi totó megoldásában segítettem.
Somogyi Lili 5.a: Plakátot rajzoltam az előzetes feladatban. Most is lerajzoltam Timi néninél Petőfit a könyvtárban a bemutatott portrék nyomán. Minden érdekes volt.
Hubert Vivien Csenge 5.a: Én kicsit beteg voltam hétfőn. De azért a térképes és a szövegkiegészítéses feladatban segítettem csapattársaimnak. Változatos volt a program.
Farkasdy Szófia 6.e: A Tarczy-vetélkedőben képviseltem az osztályt csapattársaimmal. Majd átmentünk a református iskolába megnézni a kiállítást és megoldani a kérdéssort. Előtte mi adtuk a hálaadási műsort, amire sokat készültünk, a felkészülésre most nem jutott elég időnk, energiánk.
Kiss Dorina 6.e: Rajzoltam az előzetes plakáttervezésben, a Petőfi-portré elkészítésében. Az útlevelet is én írtam, de persze minden csapatmunka volt, társaimmal megbeszéltük, mit írjak. A verssorok összerakása elég jól sikerült, csak két sort kevertünk össze. Jó nap volt.
Horváth Bendegúz 3.e: Nagyon tetszett a türrös gimnazisták legó robotos előadása. Először bemutatták a kutya robotot, ami a testrészeit tudta mozgatni. A színválogató robot elkülönítette a színkártyákat, angolul megnevezte a színeket. Hatból kettőt hibázott. Ez bizony még óvodásoknak se jó teljesítmény. Az elefánt robot, ami a barna színével inkább a mamutra emlékeztetett, lépegetett, emelte az ormányát és halk hangot adott ki. Az emlékezetemet legjobban a lépcsőjáró robot ragadta meg. Amely lift helyett segítene a mozgássérült embereknek a kerekes székkel való lépcsőzésben, ha nagyban és fémből készülne. Többen hozzászóltunk az előadáshoz. Kővágó Péter, Lőrincz Loránd, ötödikesek és én is. Engem legfőképp az érdekelt, hogy ezt a rendszert, a programot hogyan készítik el, hogy táplálják be a gépbe.
Nagy Róbert 6.e: A 6.e osztály 2. csapatának tagjaként vettem részt a programokban. Abban segítettem, amikor képeket, tárgyakat kellett társítani idézetekhez megfelelő sorrendben. Amikor a többiek rosszul rakták ki, én javítottam ki a hibát. Nem is volt nehéz.

A Tarczy-nap résztvevői egyetérthetnek abban, hogy jól érezték magukat; tudásban, tapasztalatokban, közösségi élményekben gazdagodtak. Megtanultak 6 szót: katonából – diák, színészből – költő, Petrovicsból – Petőfi Pápán lett.

Kaprinayné Megyeri Zsuzsanna