Közzétéve: 2022.10.17.
A pályaorientáció célja, hogy a tanulók életkorához és lehetőségeihez igazodva képet adjon a munka világáról, segítse a pályaválasztást. Diákjaink október 15-én osztályfőnökeik vezetésével sokféle intézménybe, munkahelyre látogattak el. A különféle helyszíneken és az iskolában tartott előadások során számtalan tevékenységgel ismerkedtek meg.
Az 1.a osztályosok tanítóik vezetésével tantermükben különféle foglalkozásokról beszélgettek. A gyerekek szépen el tudták mondani anyukájuk, apukájuk munkáját. Elmesélték, lerajzolták, mik szeretnének lenni, ha nagyok lesznek. Különféle mesterségeket bemutató filmeket néztek meg.
Az 1.e osztály a Batthyány Lajos Szakképző Iskola Tangazdaságába, a Juhar utcába utazott ki autóbusszal. A hatalmas udvarokon a gazda szakma ágaival, az állattenyésztés és növénytermesztés alapjaival ismerkedtek meg játékosan. Természetesen az állatok és kicsinyeik voltak a legemlékezetesebbek számukra: tehén nemrég született kisborjával, bárányok, lovak, tyúkok. Megfoghatták, megszagolhatták a növényeket, terméseket, felismerhették az állattartás szerszámait, a mezőgazdasági gépeket. Szalmabálák között szaladgálhattak.
A 2.a osztályosok a Sportcentrumban kipróbálhatták a sportszereket, ügyességi játékokat játszottak. Szabó Bence vezetésével bejárták az épületet, megismerték az atlétika ágait, eszközeit.
A 2.c osztályosok az iskolában mesefilmeket, kisfilmeket néztek a különféle foglalkozásokról. Interaktív feladatokat oldottak meg, felismerték, csoportosították a mesterségek eszközeit. Puzzle alakokat raktak ki, Amerikából jöttem játékot játszottak. Majd kisétáltak a Kossuth utcára, megfigyelték a felújítás munkálatait, megismerték az útépítők szerszámait, gépeit.
A 2.e osztályosok a Jókai Mór Városi Könyvtárban megismerkedtek az ott folyó munkával a beszerzéstől, feldolgozáson, felszerelésen át az olvasókkal való foglalkozásokig. Kölcsönzés, tájékoztatás, előadások szervezése stb. Megnézték a minikönyvek gyűjteményét, a zenei könyvtárat, a máskor nem látogatható raktárakat, a helytörténeti gyűjteményt, az irodai részeket. A most aktuális Rejtő-kiállítás kapcsán beszéltek a kulturális előadások, gyerekfoglalkozások, a közösségi terek adta lehetőségekről.
A 3.a és 4.a osztály tanulói a felsős programokban vettek részt az 5.a osztályosok mellett.
A 3.c osztály a Pápa Városi Televízió és Rádió stúdióját kereste fel a Deák Ferenc utcában. Varga András vezetésével megismerkedtek a Médiacentrumban folyó munkával, a szerkesztők feladataival, a technikai berendezésekkel. Műsorvezetőként kipróbálhatták a súgógépet, megtanulták, hova kell nézni, mit hogyan lát a kamera. Riporterek és riportalanyok lehettek. Magukra öltötték a riporterek köpenyét, ami olyan, mint Harry Pottert láthatatlanná tevő köpönyeg.
A 3.e osztályosok először a Mentőállomásra sétáltak át. Megismerték a mentőápolók és orvosok munkáját, a mentőautók felszereléseit. Megtudták, hogy az esetkocsi olyan, mint egy minikórház. Kipróbálták a nyakmerevítőt, a kézrögzítőt, szirénázhattak. Majd a Kossuth utcai Elit Gold ékszerüzletben megtudták, mi az ötvös munkája, milyen alapanyagokból készülnek az ékszerek. Az aranyat lehet ötvözni rézzel, de ha ezüsttel ötvözik, abból lesz a fehér arany. Belepillantottak a páncélszekrénybe, megjegyezték, mennyire fontos a kirakat. A boltban nemcsak árusítják az új ékszereket, hanem javítják is.
A 4. c osztályosok a Berta Kálmán üzemét keresték fel a Korona utcában. A Bertafa Kft. régi családi vállalkozás, még a dédpapa alapította. A gyerekek megismerkedtek az üzemben folyó munkával, a gépekkel. Kézbe vették, végigsimították a készterméket, megtudták, mi a különbség a sámfa és a kaptafa között. Ajándékba fagolyókat kaptak, amik a cipők belsőrészeinek kezeléséhez, kiemeléséhez szükségesek.
A 4.e-seknek fantasztikus élményben volt részük. Honvédségi autóbusz szállította ki őket a reptérre külön engedéllyel még pénteken, hogy ne zavarják a szombati hadgyakorlatot. Megismerték a katonai járműveket, felszerelésüket, beülhettek a gépekbe. Felmásztak a C17-esbe, a tűzoltó autóval vizet fecskendeztek, látták fel- és leszállni a harci helikoptereket, vadászgépeket. Megnézték az irányító tornyot is.
Az 5.e osztályosok először az Árkád Bicikliszalont keresték fel. Ahol egyéb termékek mellett új kerékpárokat, alkatrészeket árusítanak, javítással is foglalkoznak. Meghallgatták Kun-Szabó Attila tulajdonos rövid előadását a kerékpár történetéről, fajtáiról. Átsétáltak a Sportcsarnokba, sporteszközöket próbáltak ki, a focipályán ügyességi csapatversenyeket játszottak. Ezután kimentek a Csókai körforgalomban található Ricsi cukrászüzembe. Garabics Richárd mentorként végigvezette a gyerekeket a műhelyben. Megismerték az alapanyagokat, munkafolyamatokat, a higiéniai előírásokat. Kis ügyeskezű cukrásztanulóként kókuszgolyót gyúrtak, csokival díszítették, csokiszivart készítettek. Látták, hogyan sülnek a torták, hol dagasztják, keverik, adagolják a tésztát, milyen sokféle géppel dolgoznak a cukrászok. Kis sütijüket és az ajándék csokit megették vagy becsomagolták és hazavitték.
A 6.a osztályosok a vasútállomásra gyalogoltak ki. Szívélyes fogadtatásban volt részük. Tájékoztatást kaptak a vasút működéséről, műszaki felépítéséről, gépezetekről, múltjáról, a jövő terveiről. felelősségteljes a vasutasok munkája, összehangoltan kell dolgozniuk. Meglátogatták a forgalmisták, az állomásfőnök irodáit. Elektromos térképen gépekkel nyomon követték a vonatok útját. Vonatoztak a Piroska mozdonnyal az állomáson az elejétől a végéig. Felmentek az átjáró feletti őrtoronyba, leengedték majd feltekerték a sorompót. Viselhették a vasutasok sapkáját. A gyerekek nagyon érdeklődők voltak, sokan szeretnének vasúti szakmákat választani.
A 6.e osztályosok az Acsády Ignác Szakképző iskola széles pályaválasztási programjában részesültek. Előzőleg sorsolással döntötték el, ki, melyik két helyszínt keresheti fel.
Nagy Róbert 6.e: A gépipari ágazat megismerése keretében az egyik gépteremben megfigyeltük, hogyan készít egy robot alkatrészeket az autók üléséhez. Ezt ajándékként megkaptuk. A másik gépteremben virtuális hegesztő szimulátort néztünk meg. A vendéglátás-turizmus szakmából az asztalok terítését próbáltuk ki, gasztronómiai kvízt töltöttünk ki. Fűszerekkel ismerkedtük illatuk, formájuk alapján. Volt, aki szalvétadekorációt készített hajtogatással.
Kiss Dorina 6.e: a technikai játszótéren 3D-s szemüveggel robotot irányítottunk. Lézernyomtatóval fára különböző figurákat nyomtattunk. Az építészeti ipar termében festettünk, falmintákat, festőhengert próbáltunk ki. Az autószerelő műhelyben az alkatrészek felismerését, javítását láthattuk, gyakorolhattuk. A faipari üzemben sajnos nem lehetett körülnézni a felújítás miatt.
A felső tagozatosok forgószínpad-szerűen vettek részt ötféle előadáson és a foglalkozásokon.
A ZANZAfix Társulat vezetői, tagjai a színész mesterségéről, forgatókönyvekről, darabokról, előadásokról, színházi élményeikről beszélgettek a gyerekekkel. A tanulók ízelítőt kaptak a vidám jelenetekből, Iványi Balázs által írt saját mesejátékaikból, melyekkel gyermek- és felnőtteknek szóló rendezvényeken, bálokon, céges közösségi alkalmakon aratnak sikereket. Többek között szórakoztató történetekkel oktatják a gyerekeket a szabályos közlekedésre, a közlekedésbiztonságra.
Ivánkovics Bertalan a gépészmérnök, járműmérnök szakmákat ismertette. Felvételeket mutatott és beszélt arról, hogy egyetemisták terveznek és építenek fel forma 1-es autókat, ő is résztvevője a programnak. Nemzetközi szinten versenyeztetik járműveiket. Európától Amerikáig sokféle országban, köztük hazánkban is zajlott már a Fomula Student verseny. Bemutatta a lego-gyártósort, amivel gépészmérnökként foglalkozik. A győri Széchenyi István Egyetemen szerezte elsőként ezt a diplomáját. Jelenleg mesterképzős a gyártástechnológia szakirányon, valamint az Audiban E-motor gyártástechnológia gyakornok.
A Pápai Rendőrkapitányság munkatársa Az Iskola Rendőre program keretében tartott előadást. Csehné Jámbor Brigitta ismertette a rendőrség szervezeti felépítését, milyen iskolákban, mit kell tanulni a különböző szintű rendőri feladatok ellátáshoz. Hova fordulhatnak a tanulók baj esetén. Beszélt a bűn- és balesetmegelőzésről. A gyerekeket legjobban a fegyverek, a felszerelés, a ruházat, a rendőrautó, a kivonulás, helyszínelés érdekelte. Rákérdeztek a határvédelem, a migráció problémáira, a leggyakoribb pápai szabálysértésekre, bűnesetekre.
Ugyancsak a rendőrség alkalmazottja Méhringer Richárd nyomozó. Beszélt saját életútjáról, iskolai tanulmányairól, a pályaválasztási döntéseiről, a sportolás hatásairól, rendőrségen belüli feladatairól. Saját élettapasztalatainak pozitív és negatív tanulságairól. Hangsúlyozta a szorgalom, őszinteség, a nyelvtanulás, nyelvvizsga megszerzésének fontosságát. Ha valaki megtalálta, mi szeretne lenni, kitartóan ragaszkodjon céljához, küzdjön a megvalósításért. Kiemelte a családi kötelék szerepét, a szülők tiszteletét, még akkor is, ha jelenleg kamaszként a baráti társaságot érzi magához közelebb állónak egy fiatal. Ismertette a nyomozói munka feladatait, a leggyakoribb pápai esetek típusait.
Az iskolai védőnő, Czupor Csilla a védőnők munkáját ismertette. Hogyan lehet ilyen képesítést szerezni, hol kell tanulni, milyen területeken dolgozhatnak, milyen felelősségük van.
Az első két tanórában virágkötők munkáját tekinthették meg a tanulók. Az aulában különféle alkalmakra készült díszek, koszorúk elkészítését, anyagait, kellékeit, termékeiket mutatták be.
Az aulában kézműves foglalkozást vezetett Tischler Róbertné iskolai asszisztens. Timi néni az érdeklődő gyerekekkel őszi díszeket, koszorúkat készített levelekből, ágakból, pampafűből, tuják hajtásaiból, színes bogyókból, csipkebogyóból, sokféle termésből. Hajtogattak, pisztollyal ragasztottak, kötöztek. Saját nagyobb alkotásaikkal díszítik osztályukat, a kisebbeket hazavihették.